سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتاق عمل

دیوارها و سقف اتاق عمل باید سفت – ضد حریق- ضد آب – بدون درز و بدون انعکاس صدا باشند و به راحتی تمیز و شسته شوند. ارتفاع اتاق عمل از کف تا سقف نباید کمتر از 3 متر باشد. ارتفاع بیشتر(4متر) جهت اتاق های عمل جراحی قلب باز ، اعصاب که وسایل مخصوص به سقف وصل می شوند، در نطر گرفته می شود.

دیوارها باید بدون درز و قابل شستشو باشند . بدون کناره و لبه و طاقچه و یا گوشه باشد تا گرد و خاک جمع نشود و راحت تر تمیز شود.اگر دیوارها از جس موزائیک باشند، ممکن است ترک بخورند. دیوارهایی که توسط مواد وینیلی سفت و محکم پوشانده می شوند ، در عین حالی که مقاوم هستند ، به آسانی تمیز می شوند.

تعداد اتاق های عمل یک بیمارستان

جهت تعیین تعداد اتاق های عمل مورد نیاز، می توان به فرمول 5 درصد اشاره نمود. طبق این فرمول تعداد اتاق های عمل بایستس برابر 5 درصد کل تعداد تخت های بیمارستانی جراحی مجود در واحد بیمارستانی باشد.

اندازه های اتاق عمل

اتاق های عمل نباید بی اندازه بزرگ باشد که وقت زیادی را برای رفت و آمد بگیرند و نه آنقدر کوچک باشند که باعث آلوده شدن وسایل شوند. یک اتاق عمل چند منظوره برای انجام جراحی های اورژانسی و آندوسکوپی 3×6×6 متر می باشد. اندازه اتاق های عمل بزرگ برای اعمال جراحی قلب یا جراحی های بزرگ که به تجهیزات پزشکی بیشتری نیاز دارند ، تقریبا 60 متر مربع یا بیشتر 6.5×11 متر مورد نیاز است.

نکته قابل توجه در رنگ های به کار رفته در دیوارهای اتاق عمل ، عدم براق بودن آنهاست. مزیت نیمه مات بودن دیوار اتاق عمل ، جلوگیری از خستگی چشم جرلح و سایر افراد تیم جراحی در نتیجه انعکاس نور بر روی دیوارهاست.سیم کشی برق و لوله کشی ها با نهایت دقت و از داخل دیوار انجام گیرد و هیچ روزنه ای به بیرون نداشته باشد.